Bildedryss

Nytt hjem i Budapest

25.august kl.18:35 gikk flyet mitt til Budapest, og nå har jeg bodd her i nesten to uker. Det har nok ikke gått helt opp for meg at jeg skal bo her i over 5 år til, men det kommer seg gradvis. Uansett; byen er fantastisk, leiligheten er kjempestor og fin, og den ligger perfekt plassert i forhold til skolen, sentrum, matbutikker, parken og kjøpesenter.

De første dagene brukte jeg på å gå rundt i byen for å bli kjent. Temperaturen var opp mot 40 grader de første ukene, noe som egentlig ikke var spesielt behagelig da det ikke er noen strender å dra til. Men nå har det plutselig blitt kjøligere (været her er tydeligvis veldig skiftende).

Ellers har jeg vært ute flere ganger med de andre studentene, og utelivet her er ganske mye bedre enn i Norge. Den første baren vi dro til var en rooftop bar med utsikt over hele Budapest, skikkelig fint!

Hellas 2014

I juni dro jeg til Hellas i en uke med Pernille, Marie og Maria, en tur vi hadde planlagt i sikkert ett år på forhånd - og endelig fikk til.

Da vi ankom Kavos, en by på øya Korfu, fikk vi ett helt annet inntrykk enn forventet, for å si det sånn... Kl.06 på morgenen: fulle folk som ikke ville flytte seg for bussen vi satt på, folk som hadde blitt slått ned og en annen som satt i rullestol med brukket ben (og nærmest alle var briter...). Det så rett og slett ut som en ghetto. Tydeligvis hadde vi bestilt hotell på den eneste delen av stille Korfu, som ikke var fullt så stille.

I tillegg ble ikke velkomsten noe bedre da hotellet vi skulle bo på ikke viste at vi skulle komme (til tross for at vi allerede hadde betalt). Marie skulle nemlig bo på et annet hotell, fordi hun måtte bestille etter oss (og pga. mye tull med Solfaktor), og da hun sa ifra om dette "trodde" hotellsjefen at Marie avbestilte for alle sammen. Vi fikk da et hotellrom med mye dårligere standard, og beskjed om å komme tilbake dagen etterpå for å få orden i alt sammen. Heldigvis (etter en del klaging på telefon med Solfaktor) ble alt ordnet opp i dagen etterpå, og vi fikk plutselig en leilighet med plass til alle fire!

Utsikten fra leiligheten vår. Foto: Privat

Resten av reisen var bare bra. På dagen solte vi oss, og koste oss på stranda:

Foto: Maria Hådem

På kvelden spiste vi ordentlig middag og gikk tilbake til hotellet for å vorse på den fine verandaen:

Hahah (sorry Marie, men jeg ble bare nødt).  Foto: Marie Hådem

...Så dro vi ut de fleste dagene på natta (utelivet på Kavos starter ikke før kl.02 minst). Og siden musikken på hotellet ikke startet før kl.04, var det ikke så lett å sove de dagene vi ikke drakk - derfor ble vi nærmest tvunget til å dra ut hver dag.

Foto: Maria Hådem

En av dagene dro vi på båttur:

Og en annen dag bestemte vi oss får kun ha en "rolig dag", der vi blant annet dro til en av gamlebyene i nærheten for å spise og kose oss:

Merker at jeg savner syden veldig nå! Å kunne slappe av dagen lang, få hvert måltid servert, sole seg og kose seg, og ikke minst være omringet døgnet rundt av disse herlighetene over. Ikke feil! Så til tross for den kaotiske starten på turen, ble alt ganske bra. Det blir nok ikke den siste turen jeg tar med jentene.

Sommer 2014

Siden det brått har blitt for kaldt ute til å gå i sommerkjoler og shorts, begynt å regne omtrent hver dag og bladene har begynt å falle av fra trærne, virker det som om sommeren i år er over. Det er høst! Men jeg er veldig fornøyd med den sommeren vi har hatt i år. Det har faktisk vært varmere her enn i mange andre land i syden, og vi har nesten ikke hatt en eneste dag uten kun sol på himmelen. Jeg kan egentlig ikke huske en eneste dag hvor det har regnet(?).

Sommeren for min del startet da jeg ble ferdig med den siste eksamenen - 1 juni. Plutselig gikk det opp for meg hvor varmt og deilig det var i Norge, etter måneder med nesen begravd i bøker.

Grilltur med Pernille, Marie og Maria.

Susy inviterte meg til å bli med på Norwegian Wood, og for første gang jobbet jeg som frivillig på en festival - noe som lønnet seg veldig da jeg fikk to gratisbilletter til dagen John Mayer opptredte:
104948141

I slutten av juni dro jeg til Hellas i en uke med Pernille, Marie og Maria (lager ett eget innlegg om dette).

Foto: Maria Hådem

I august kjørte jeg og Marius til Polen for å besøke bestefar, mens mamma og resten av "gjengen" tok fly.

Siden vi var nødt til å kjøre i langt over 100 mil, skulle vi egentlig sove på ett hotell på halvveien. Hotellet vi valgte så veldig flott ut på både utsiden og innsiden, helt til vi skulle legge oss ned i senga:

Disse to kakkerlakkene fallt ned fra taket da vi enderlig hadde satt oss i senga. Jeg er bare veldig glad for at jeg ikke la meg ordentlig ned, for her skulle jeg ha puta og hodet mitt(!!!). I tillegg kunne man høre dem rasle over oss... Så vi bestemte oss for å kreve pengene tilbake og kjøre videre i stedet.

Ellers bestod ferien for det meste i å spise mat. Når man er på ferie i Polen gjør man faktisk ikke noe annet enn å spise, bortsett fra å vente på å spise da.

Hele gjengen samlet i gamlebyen i Lublin.

Bestefar<3

En av mange fine solnedganger på veien til/fra Polen.

Ellers har jeg brukt resten av sommeren i Norge på å sole meg i parken/grille med søte veninner, bade i Klartjern/Nordby og siste men ikke minst løpe - for å forberede meg til militæret.

lang, fin helg

Feiret bursdagen min med gode venner, festet med noen av dem dagen etterpå, og slappet av med film og pizza dagen etter igjen med samme folk... Ganske grei helg!

@Helene

Var hos Helene i helga, med Sara, Daniel, Kevin, Jan Roger, Alex, og flere folk. Vi gjorde ikke så mye annet enn å slappe av, men var kjempe koselig likevell!

årets første bad

Dro til Nøklevann med søte folk i går.

Der tok jeg mitt første bad, 7 m over vannet:

GØY!

Etterpå grillet vi pølser og hamburgere. Og spiste det.

Også koste vi oss massemasse!

sommer på jord

Det er endelig sommer! Og ja, jeg vet at det bare er mai, men for meg er det sommer. Aaah, jeg gleder meg til å være alene hjemme i 2-3 uker, og alle grillfestene, teltturene, osloturene, bading på tømmerstokkene og bare være med venner til langt ut på natta... Det blir fint!

Weekend

Har festet med Kevin, Kevpus, Daniel, Frank og Helene, looket med guttene, vært på Åmotdammen, sett Skrik 4 på kino med Kevin og chillet i Fjellhamar med folk. Ganske grei helg! Nå skal jeg dusje, pakke, spise middag og ture til Tonje for å fortsette praksisen på Drøbak hundehotell og kennel i en uke til.

å herre min gud

Savn.

hyttetur!

savn

Hvor fint er det ikke når noen sitter på rommet ditt og venter på deg når du er borte? Etter å ha bodd med dyr i 16 år er det ikke rart at rommet blir tomt når de plutselig ikke er der lenger. Så snart jeg får tid vil jeg dra til dyrebeskyttelsen og redde to fine kaniner. De skal få bo i samme bur, så de kan holde hverandre med selskap når jeg ikke er hjemme. Og jeg skal kose med dem hver eneste dag.

Et par ting jeg vil gjenta

Telttur med gode venner. Sitte rundt bål med marsmallows, snakke til langt ut på natta og høre på alle rare lydene som kommer fra skogen. Fortelle spøkelseshistorier med lommelykt som ekstra-effekt og snakke om alt mulig rart.

Grillfest med jentene. Steke pølser på grillen og spise god mat før man må inn på grunn av torden-været. Men så setter man på stearinlys og musikk i stedet, og snakker, danser og har det gøy til tross for at det pøseregner ute.

Å stå på snowboard ned en ordentlig bakke med favorittmusikken i ørene. Bare sette utfor, kjøre så fort at du blir stiv i ansiktet og bremse så brått at snøen spruter.

Syden med Pernille. Våkne forsent og spise pannekaker med sjokoladesaus på morgenen, chille på stranda hele dagen, gå rundt i gågata og se på alt mulig rart, før vi drar på diskoteket på kvelden og danser...Tider!

varme sommerdager

Det var ganske varmt, var det ikke? Jeg klarer ikke tenke på noe annet enn late, varme, svette sommerdager lenger. Orker ikke den stygge kulda! Frosne fingre, våte tær, kald vind og tørr hud. Boblejakka hjelper ikke.

last night

På klassefesten var vi kun 7 stykker, jeg, Veronica, Sara, Silje, Tonje, Mette og Berit. Men det var koselig likevell! Vi så på Yesman og A Cinderella Story , spilte litt biljard og koste oss pizza og godteri. Etterpå gikk jeg til Fjellhamar og sov over hos Kevin med Pernille. De to satt å så på filmer til 8-9 tiden tror jeg, men jeg sovna vell i 5 tiden... Denne helga er vell den roligste jeg har hatt på en god stund, og det gjør meg egentlig ingenting. Det har vært deilig å slappe av! Senere i dag skal jeg enten bake kanelboller og laste ned en film, eller ha en liten filmkveld med besteklompene mine. Vi får se!

Eli's birthdayparty

Var i Elizabeth sin bursdagsfeiring i går. Der var det god mat, god kake, god drikke og god stemning! Fint å se folk igjen også. Mange jeg ikke hadde sett siden siste skoledag på ungdomsskolen.

Neste sommer

Neste sommer skal jeg sette pris på hver eneste dag.

På dagen skal jeg ta det med ro og kose meg med musikk og bøker.

På kvelden skal jeg danse og ha det gøy.

Noen av dagene vil gå til teltturer.

Andre vil gå til grillfester.

Men ikke alle dager vil være fine.

Likevell skal jeg skal jeg gjøre det beste ut av dem.

Fordi neste sommer kommer til å bli den beste sommeren jeg har hatt.

...Er det dumt av meg å glede meg til sommeren allerede?

Monia 16 år!

I går hadde Monia bursdagsfeiring! Vi spiste taco, så på Remember Me (som forresten er en kjempe fin film) og snakket masse. Etterpå overnattet jeg. Koselig!

Helgen min

Slik var helgen min. Overnatter hos marie, spiste taco og godteri, danset, tok piercing i navelen og hadde det koos med søte venner. Ganske greit!

Min sommer

Sol på himmelen, pølser på grillen, gode venner, varme på beina, teltturer, overnattinger, fester og bursdager, vandring på natta, masse morsomheter, vennskap, mye ferie, slappe helt av, rare påfunn, litt selvstendighet og nye hendelser... Savn!

Jeg har noe du ikke har

Prikken.
Jeg har en kanin som heter Prikken, og dere kan vell kanskje gjette hvorfor han heter Prikken:

Prikken elsker å være ute på gresset, men en annen ting han elsker bedre, er å bli strøket over på hodet. Da kan han ligge slik lenge etter i håp om å få mere kos:

Andre ting han liker å gjøre, er å velte glass, bite i ledninger, tisse i senga mi og være på steder han ikke får lov til å være:

Men jeg er glad i han fordeom, og jeg kan ligge i evigheter og bare stirre på han.

Et dyr som Prikken er noe av det beste man kan kjøpe i en butikk for 200 kr. Syns at alle burde sette litt mer pris på hva de har.

Bilder fra turen

Som sagt dro jeg, Sara, Daniel, Helene, Alex og Raymon til hytta for å sove der i to netter. Det var ganske gøy!

Her er eieren av hytta, Helene på tur :

På dagen gikk vi til Fløyta og badet i (det kalde) vannet.

Ellers har jeg ikke så veldig mye mer å fortelle. Vi gjorde så klart mye mer enn å bade, men det er ting man ikke kan publisere på nettet... Hehe. Ble mye tull da!

Så avsuttet vi med å legge igjen en hilsen i gjesteboka :

When the sun shines...

Nå har jeg nettopp med vært ute med Monia.

Vi solte oss

Spiste fløteis

Hadde selskap av Prikken

Og koste oss...

Nå har Monia gått, og jeg sitter alene på terassen og soler meg.

Deilig!

Siden sist...

...har jeg vært på Åmotdammen og badet med søte jenter.

Også har jeg spist litt is med Sara, og vannet trærne med resten.

Og for noen timer siden satt jeg på Vangen med disse kule Fjellhamaringene

Og nå skal jeg ut og finne på noe gøy med Mørni og Pørni. Ja, jeg vet at livet mitt er superkult. Forresten, ingen gidder å kommentere lengre, så jeg vurdere å slutte å blogge. Det er faktisk ikke noe gøy å blogge uten respons, selv om man vet at folk ser det. Jaja, vi snakkes!

Sommerferie

Nå er det sommerferie! Den startet egentlig på lørdag, da jeg var på bursdagen til Juliane, men... Vi sier at det startet med turen til Åmotdammen i går, med Elizabeth og Madinah. Senere kom også Sara Elise og Daniel.

Ærlig talt merker jeg ikke at det er ordentlig sommerferie enda. Det er fortsatt kaldt når du går ute med shorts, og vinden er så kald at jeg ikke orker å bade, rett og slett. Det kommer fra en som faktisk er ganske tøff i vannet! Haha.

Men endene tørr å bade. De er egentlig skikkerlig plagsomme...

Daniel er faktisk 18 år gammel. Det ser dere vell på dette bildet?

Madinah klarte å miste skoen sin i vannet. Så hun måtte gå hjem med en våt sko.

Etterhvert ble det så kaldt at vi måtte pakke oss inn i håndkler.

Så vi gikk hjem.

Det var det!

Julianes bursdag

Idag har Juliane hatt bursdagsfeiring! Varte fra klokkaen seks til halv ellve. Vi brukte egentlig mest tid på å snakke om gårdsdagen, noe som kanskje ikke var like interessant for de som ikke var der.. Men elles var det kjempe gøy og koselig!

Her er hele gjengen samlet. Sara Iren, Juliane, Sara Elise, Monia, Elizabeth, Madineh, Katinka og meg.

Meg og Sara Elise <3

Gøy med ''jeg har aldri''-leken, selv om den er veldig oppbrukt nå...

Bursdagsbarnet! <3

Avslutning på Sandbekken

I går kveld var det avslutningsfest på Sandbekken Ungdomsskole. Det startet klokka seks, med underholdningen vi har øvd på den siste uka. Deretter spiste vi litt kake, og gikk tilbake igjen for å høre taler og få vitnemålet. Så var det tid for å si farvel, noe som kanskje er det tristeste jeg noen gang har vært med på! Jeg er ikke typen som gråter med en gang, så jeg gråt ikke like mye som de andre. Men vi er jo egentlig en ganske spessiell skole, som faktisk har et veldig godt samhold. I tillegg har jeg gått på skole med de fleste i hele 10 år, så fært, det var det! Men vi det veldig gøy på slutten, når mange på trinnet dro til Åmotdammen for å ha en etterfest... Der var det mye som skjedde, men det har jeg ikke tenkt til å forteller her...

Uansett, dette var antrekket for kvelden;

Monia, meg, Sara Elise og Ada.

Sara Elise, meg, Elizabeth, Sara Iren og Madineh, klare for fest på dammen (selv om vi kanskje ser litt nørd ut)

Flere bilder av eksamensfesten kommer senere. Ellers får dere nøye dere med litt random bilder av Sandbekken-folka!

Jeg kommer til å savne absolutt alle sammen!

Myggstikk meg i ræva

Jeg var på Åmotdammen i dag, med Sara.I, Monia og Madinah:

Vi solte oss. (Her kan man forresten se at venstre-puppen er større enn den andre...Ikke gøy)

Og tok masse bilder.

Men Åmotdammen er faktisk et helt jævlig sted, med tanke på skogen rundt og alle insektene som kommer fra den! Blant annet myggen... BRENN!! Har 15 myggestikk nå, passer fint til eksamensfesten neste fredag.

Ellers var det gøy.

I tillegg tok jeg mitt første bad i sommer. Vil dere se ?

Untitled from Vanessa Johansen on Vimeo.

Barberqueparty

På søndag hadde Monia grillfest. Vi var 7 jenter som grilte pølser, spiste god mat, hørte på fin musikk, dansa og prata lenge om alt og ingenting. Kjempe koselig!

Her viser Sara sine grillskills.

Søte Elisabeth og Sarah.

Gjengen samlet. Fra venstre; Sara Iren, Elisabeth, Katinka, Monia, meg, Sarah og Sara Elise.

Morroklomper!

Kanskje fordi Sarah datt av hengekøya?

Gøy var det også. Jeg digger sommeren!

Bilder og video fra Polenturen!

Nå er det tre dager siden jeg kom hjem, og jeg har rett og slett ikke orket å blogge om turen før nå. Vi har jo tross alt sittet i buss i minst halvparten av turen, så man kan godt si jeg ble sliten!
Men uansett. Turen var helt fantastisk! Jeg angrer ikke på at jeg ble med i det hele tatt, og jeg kan ikke tro at ingen av de andre ville bli med. Spesielt at de ikke angrer på at de ikke ble med! (Men jeg tror nok de innerst inne gjør det...)

Det var ikke så spessielt mye som skjedde der. Bortsett fra dramaet med Feite Dorris, som vi kaller henne. En jente, med to andre, som klikka på hele Sandbekken, pga. en liten misforståelse med Monia. Hehe, det var morro.
Ellers var det litt trist i leirene, men det ble ikke noe gråting på oss. Fordi vi ikke hadde med tidsvitne da. Også ble vi litt skuffet den siste dagen, på båten, da vi fant ut diskoteket var like kjederlig som resten av båten. Bare fylt med masse trailer-sjåfører som trodde de kunne få med dumme blonder til sengs. Ekkelt!
Resten av turen var bare fylt med masse morro på hotellrommene, og shopping i Krakow og Berlin. Jeg fant faktisk mye fint. En skinnjakke for 260 kr, fake Uggs for bare 120 kr, øredobber, topper og gensere. Nam.

Men nok babling, det begynner nok å bli kjederlig. Her kommer bilder!

Ikke fint bilde av meg. Men måtte få med når jeg og Sara Elise sov da!
831916670390762056662762032754474401875n

Monia og Sara Iren i dyp søvn.
831916670392262056662762032754482746869n

Se så søte!
1676716737726762056662762032816807262720n

I Auschwitch (aner ikke hvordan det skrives). Dere legger kanskje merke til trollet der nede.
167671673535226205666276203281243183830n

Sara Elise, Sara Iren og meg :-)
1676716735354262056662762032812456962747n

Her ser vi faktisk seriøse ut.

Roseseremoni og ett minutts stillhet.

Gruppen vår fikk en ganske bra guid, bortsett fra at han sa ''My gruop'' HELE TIDEN, kort og utydelig. Det ble til at vi istedenfor å høre etter, tellte hvor mange ganger han sa det for hver gang. På 2-3 min sa han det 20 ganger!

Eli, Emil, Sara.E, Katinka og meg, da vi tulla med pc'en til My på hotellrommet. Mohaha.
polentur i 10klasse 262

Nå fikk jeg ikke til å legge ut flere bilder. Blogg.no klikker! Akkuratt som face. Flere som hater de nye endringene?
Her kommer i hvertfall filmen. Fortell hva dere syns!

Untitled from Vanessa Johansen on Vimeo.

Sydenturen med Pernille!

Hei alle sammen! Nå er jeg hjemme fra bulgaria igjen. Det har vært to skikkerlig lange, deilige, gøyale uker!

De fleste vet sikker hvordan det er... Bade og sole seg på stranda eller bassenget, gå rundt i gatene og se etter fine ting... Også fant jeg og Pernille en nattklubb den siste uken, som vi var på nesten hver dag. Vi måtte hjem i 1.00 tiden da men :-) Det var kjempe gøy. Bortsett fra noen av guttene som var litt for desperate. Eller, det var jo gøy det også da, haha!
Jeg skulle forresten ta piercing i navelen også, uten mammas tillatelse.. Men vi fant ingen steder, og da gav mamma meg til og med lov til å gjøre det. Typisk.
Jeg ble også syk de siste dagene før vi dro. Jeg hosta, var forskjøla og kastet opp. Typisk, igjen. Jeg er fortsatt litt syk. Også har jeg smittet Pernille. Håper ikke hun får det like ille som meg da! Jeg hadde faktisk en tanke på at det kunne være svineinfluensa. Siden mange av symptomene passer. Men likevell, tror jeg neppe at det er det. Hehe.
Men nå skal jeg slutte å skrive. Sydenturen var i hvertfall en kjempe herlig tur, jeg sikkert aldri vil glemme!
Her kommer hvertfall masse bilder fra ukene! :

syden med penille 09 084syden med penille 09 060syden med penille 09 009
Hotellrommet vårt :-)

syden med penille 09 027syden med penille 09 044syden med penille 09 052
syden med penille 09 441syden med penille 09 249syden med penille 09 248
Bassenget :-) Den rosa viften, som kan sprute vann, ble veldig god å ha i varmen!

605323687060018073601518080108655204736n605323687059018073601518080108647152427n605323687060018073601518080108655204736n
Noen dager var faktisk ganske regnfylte. En dag var det så ille at resepsjonen var proppfyllt med folk fra først etasje som hadde rommet fyllt med vann. Og da vi skulle spise måtte vi ta av skoene og vasse gjennom veiene.

syden med penille 09 169syden med penille 09 177syden med penille 09 192
Stranda <3

syden med penille 09 056syden med penille 09 141syden med penille 09 481
Vi ble kanskje sittende litt vel mye på balkongen og enten perle eller spille kort, men det var kos! På det tredje bildet har vi på oss t-skjortene vi fikk lagd, med trykk av oss på. Den kostet 100 kr :-)

605323687107518073601518080109274079485nsyden med penille 09 494syden med penille 09 493
Diskoteket vårt :-) <3

Om meg

...

Jeg heter Vanessa Johansen, er 21 år gammel og kommer fra Akershus.

Høsten 2015 flyttet jeg til Budapest, og her skal jeg bo i 5,5 år for å studere veterinærmedisin!

Heaven can wait, we're only watching the stars